2011. december 27., kedd

Nincs karácsony bejgli nélkül (.?)


Nincs karácsony bejgli nélkül? Nincs:)
Amikor kisebb lelkesedéssel tevékenykedtem a konyhában, azokban az években is sütöttem bejglit, legalábbis az elmúlt 10 évben. Régebben inkább a diós bejli, de az utóbbi években azt vettem észre, hogy a mákos inkább a nyerő. Azon elmélkedtem, hogy csak mákosat sütök, de a hagyományokat nem akartam megszakítani:)  (A néphagyomány szerint a dió a rontás ellen véd, a mák a bőség szimbóluma:))). Amikor készítettem a tésztát, felötlött bennem, anyának mekkora izgalom minden évben, hogy kireped-e a bejlije:) Tavaly a konyhám a szigorú antalvalis vonalat követte, de ott még abban a tévhitben voltam, hogy a xillit vagy nyírfacukor természetes anyag, így a cukrot igénylő dolgok fele-fele arányban tartalmaztak mézet és xillitet, és talán nádcukrot is. Ma már nem használok xillitet, mivel egy kémiai reakciók során előálló anyag, nem természetes. Most, hogy egy teljesen új verziót gyártottam, amiben a cukrot/xiilletet (szilárd anyag), a tésztában és a töltelékben is mézzel (folyékony) helyettesítettem, bennem is felötlött, hogy vajon mi lesz a végkifejlet, de a kíváncsiság nagyobb volt mint a félelem a kudarctól. A legrosszabb verziónak azt gondoltam, hogy túl kemény lesz a tészta és ha sikerül is feltekernem, sütésnél szanaszét fog repedni. Ennél sokkal nagyobb tragédia történt:), mivel nem szoktam a tölteléket megfőzni, így a dió/mák „karamellizálódik” a cukorral és kicsit „roppanós” lesz. Azzal, hogy mézet és lekvárt is tettem bele (korábban csak a tésztát kentem meg lekvárral), így a sokkal több nedvesség hatására a töltelék olyan lett, mint a főzött/forrázott.
Na, szerintem így sem fog ránkszáradni:)

25 dkg fehér tönkölybúza
8 dkg graham liszt
15 dkg vaj
3 dkg méz
1 darab tojás sárgája (fehérje a megkenéshez)
1 dl tejföl
1 tk. szódabikarbóna
½ citrom héja és leve (bio)
csipernyi  só
töltelék
mák töltelék
15 dkg darált mák
3 ek. méz
3 ek. meggylekvár
5 dkg mazsola
½ citrom héja
diós töltelék
15 dkg darált dió
3 ek.méz
3 ek.sárgabaracklekvár (házi)
5 dkg mazsola
1 ek. narancs leve
½ narancs héja (bio)
A lisztet összekeverjük, hozzáadjuk a sót, citrom héját (sikerült kifelejtenem), vajat, mézet, tojás sárgáját és összegyúrjuk. (Ha nem bio a citrom, narancs, sikáljuk meg jól szódabikarbónás vízben)

Hideg helyen ½ -1 órát pihentetjük. Közben elkészítjük a töltelékeket. A hozzávalókat egyszerűen összekeverjük.
A mazsolát leforrázzuk, kicsit a vízben hagyjuk, amikor megdagadtak, leszűrjük és a felét a mákos, a másik felét a diós töltelékhez adjuk.

A tésztát két felé vágjuk. Kicsit átgyúrjuk és kinyújtjuk. Megtöltjük a töltelékkel, feltekerjük és a végét visszahajtjuk (alá), és a sütőpapírral kibélelt tepsire helyezzük.
A tészta másik felévégel ugyanígy járunk el.

A tojás fehérjével megkenjük hosszirányba, majd 20 perc pihentetés után keresztirányba. (Ettől márványosnak kellene lennie, de nem lett, mert a teljeskiörlésűtől sokkal sötétebb lesz a színe és nem lesz márványos::() Egy villával megszurkáljuk, hogy a keletkező gőz el tudjon távozni.

Persze, azt soha nem tudhatjuk előre, hogy kireped-e. Általában az a tapasztalatom, hogy a tönkölyből sült bejglik nem repednek ki, (de itt graham is volt)
Előmelegített sütőben 30-35 perc alatt megsütjük. Tűpróba!

Aztán itt jött a meglepetés! Nem vártam meg, hogy kihűljön és felvágtam. Kiderült, hogy nincs megsülve:(  Visszatettem és megsütöttem, ekkor a mákos kirepedt:( Valaki írta, hogy az a bejli jó, ami kireped, no akkor ez jó, mert végigrepedt:)

2 megjegyzés:

  1. Köszi. Nagyon örülök, hogy kipróbáltam teljesen cukor nélkül, így lesz mit továbbfejleszteni:)

    VálaszTörlés