2013. szeptember 9., hétfő

Most jöjjenek a befőttek! – Nektarin befőtt 1.





Nem vagyok befőzős, befőtteket meg végképp nem szoktam, de tavaly rengeteg alma lehullott, amivel valamit kezdenem kellett. Közben voltak még egyéb gyümölcsök is, amik bármennyire finomak is voltak,  már rá se bírtunk nézni. Mivel a fagyasztó kapacitás véges, így valamilyen más tartósítási megoldásra volt szükség. Lett belőlük befőtt Gondoltam, ha levest főzök belőle végül is mindegy, hogy előzőleg már volt hőkezelve, inkább csak az édesítés volt a probléma, de gondoltam semmi bajunk nem lesz annyi cukortól, ami belekerült.Nem akartam büntetősre venni, hogy csak vízben tegyem el. Amikor felbontottam, az lepett meg, hogy sokkal édesebb a lé, mint ami a hozzáadott cukortól várható lenne. Néhány befőtt levesben végezte csak úgy hidegen leturmixoltam tejszínnel vagy tejföllel, de volt amit befőttként ettünk meg.
Szóval a tavalyi nagysikerű befőtt projekten felbuzdulva, az idén már nagyobb lelkesedéssel fogtam hozzá a befőttek készítéséhez. Közben egy új technológiával bővült az ismeretem a saját lében történő eltevéssel, erre van recept Czifra féle 1840-es szakácskönyvben  és Kapitán Mária házi tartósítás könyvében is. 
Ezt a módszert a cseresznye és meggy eltevésekor már teszteltem.
Két  problémám van ezzel az eltevési móddal:
1. ha teletöltjük az üvegeket gyümölccsel, nem enged annyi lét, ami ellepné a gyümölcsöket, így azok majd felbontásnál nem lesznek annyira guszták. (próbálkoztam, hogy kevés vizet öntök rá, hátha úgy befedi a lé, de nem jött be).
2. nem minden gyümölcsöt lehet a gyümölcs roncsolódása nélkül lenyomkodni az üvegbe, ilyen például a nektarin is, így a dunsztolás során annyira összeesik, hogy gyakorlatilag félig lesz az üveg. Ez amiatt probléma, mert sokkal több üveg kell, és hely a félig lévő üvegeknek. (Mert nemcsak a fagyasztó kapacitás véges)
De a fő problémám, bár nem lehetek benne biztos, de feltételezem, hogy meg fog barnulni és puhulni a tetején a gyümölcs és a fél üvegből a felét ki kell majd dobni:(

Nektarin saját lében
A barackokat megmostam elnegyedeltem a jobb helykihasználás okán szépen belehelyeztem az üvegbe, jó stzorosan, hogy lehetőleg a legtöbb barack beleférjen. Nyomkodni nem nagyon lehet, majd lezártam. A fazékba beletettem egy edénytároló lapot (jobb hőelosztás), rátettem az üvegeket, vizet öntöttem rá, úgy hogy kb. 1 cm-re kilógjanak a vízből. Fokozatosan melegítettem, kb.20 percnél érte el a forráspontot, innen még 20 percig gőzöltem. (Teljes takarékra tettem a gáz, a fazekat lefedtem, a víz gyöngyözött a fazékban). A vízben hagytam kihűlni. Azt nem tudom milyen lett, de a tele üveg a felére esett össze. A cseresznye és meggy is összeesett és nem engedett annyi lét, ami befedte volna a gyümölcsöket.

Nektarin befőtt cukormentesen

Nagyjóból tudtam, hogy nem a fenti lesz a járható út. A tavalyi befőttek adták az ötletet, hogy cukormentesen tegyek el befőtteket. A gyümölcsök főzés közben engedtek a cukortartalmukból és a végkifejlet sokkal édesebb lett, mint a cukrozott lé. Az érett, de nem puha barackokat megmostam, elnegyedeltem, 2 kg gyümölcshöz 1,5 liter vizet forraltam, majd beletettem a gyümölcsöket. Forrástól számítva még 10 percig főztem. Egy villával üvegekbe rakosgattam a barackokat úgy, hogy kb. 1,5 cm hely maradjon. Teljesen tele töltöttem lével, vártam keveset, amíg leszivárgott, és újra tele tettem lével. Ezt  többször megismételtem. Lezártam az üvegeket, fejtetőre fordítottam,  száraz dunsztba tettem és ott hagytam kihűlni. Ebből 3 db 720 ml. üveg befőtt lett. Azt remélem, hogy a baracktól elég édes lesz. Az, hogy cukor nélkül elállnak-e, nem kérdés, inkább azon aggódom, hogy sikerült-e  légmentesen lezárnom őket:).

(Még nem minden üvegnél sikerült eltérnem, függetlenül attól, hogy ugyanannyi gyümölcsöt tettem bele és vélhetően ugyanannyi folyadékot, hogy rendesen befedje a lé a gyümölcsöt. A gyümölcsök a dunsztolás alatt még magukba szívnak a  léből, hiába töltöm teljesen tele az üvegeket valahogy mindig több kellene.)

Az üvegekkel kapcsolatos előkészítésről itt.

További befőttek:
Vegyes befőtt
Alma befőtt
Nektarin befőtt
Levendulás körte és őszibarack befőtt




 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése