2012. július 18., szerda

Rózsa(ságok) - rózsa gyógybor(?)


A fitoterapeuta képzésben említés szintjén megjelennek a gyógyborok, de a készítés és alkalmazás nem része a képzésnek. A neten találtam rá dr Báthory Gábor tanárom  gyógyborokról írt cikkére, és az adta az ötletet a levendula gyógybor és rózsa gyógybor elkészítéséhez. Megemlíti a rózsabort, de az elkészítéséről, felhasználásáról, esetleges gyógyhatásáról nem esik szó. Más forrásokban sem találtam utalást az előállítás módjára, hogy a szőlőből készített borral megegyező módon készül-e vagy a gyógyborokra leginkább jellemző áztatásos módszerrel. Mivel a kertben nincs ipari mennyiségű rózsa, így a borban történő áztatás módszerét alkalmaztam. Egy üveget megtöltöttem szirommal és felöntöttem borral és két hétig érleltem, majd leszűrtem. A rózsából készült likőr/bor gyógyhatását más források elképzelhetőnek tartják, hogy torokproblémák kezelésére használták. A levendula gyógyborral ellentétben a rózsabort inkább borkülönlegességnek gondolom, nem gyógyitalnak, ugyanúgy, mint a rózsalikőrt, de torokproblémáknál lehet tesztelni a gyógyhatását.:) Most találtam az alábbi rózsabor receptet, természetesen, ha mézzel készül, értelmezhető  torokproblémákra a gyógyhatása.

Rózsabor
(Apicius szakácskönyvéből)
A rózsabor az alábbi módon készül: A rózsaszirmok közül az alsóbb fehér részeket távolítsuk el, varrjuk be egy vászonzsákba, és 7 napra merítsük borba. Ezután vegyük ki zsákot, és tegyünk bele egy újabbat friss szirmokkal, és ismételten 7 napig érleljük. A cserét még egyszer ismételjük meg, és újabb egy hét eltelte után szűrjük le a folyadékot egy szűrőn. Felszolgálás előtt adjunk hozzá mézet ízlés szerint. Ügyeljünk rá, hogy csak a legjobb, harmattól mentes.




További rózsaságaim:)

és hamarosan a rózsaolajos krém:)
Leszűrve ilyen szép nagyjából rózsaszörpre emlékeztető színe lett.


8 megjegyzés:

  1. Ezt egyszer kóstold meg majd: Herbavinum gyógynövényes bor. Édes Cirfandli, melybe 24 féle gyógy- és fűszernövényt áztatnak. Nem ismerem a céget, csak kóstoltam, nagyon finom.

    Régen, különösen, ahol nem volt szőlő, sok bort készíttetek vadgyümölcsökből, persze azok nem annyira gyógyborok, de bodza, kökény, som, sőt még akácvirág borról is olvastam. Majd egyszer írok erről az Erdőkóstolón.
    üdv.
    Andrea

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sőt el is felejtettem, mennyi porcsinod van? Sós porcsin bort is készítettek! (én nem tudok mosolygót tenni, de tennék)

      Törlés
    2. Van jó sok, majd teszek fel képet:)Ez a sós porcsin bor nekem elég vad, pedig kevés dolog van, aminek a kipróbálásától visszariadok, de lehet egyszer ráindulok:)Egyelőre csak a kovászolom:)

      Törlés
    3. Láttam ezeket a borokat a neten korábban, lehet, egyszer bevállalalom:) Bodza, kökény stb.-ből gyógypálinkákat ismerek, arról a likőrökkel együtt írok később. Ribizli, meggy stb. gyümölcs "bort" anyáék is készítenek, de hogy a bodzából és akácból bor készült az nagyon érdekes.

      Törlés
  2. Gyönyörű lett a színe, nagyon érdekes lehet ilyen dolgokkal kísérletezni. Sós porcsin bort lehet, hogy nem kóstolnám meg, pedig elég vállalkozó szellem vagyok:) Várom a rózsakrémedet, valamennyi rózsám nekemis van, nem sok, de hátha. Tavaly körömvirág krémet készítettem, nagyon jó lett-

    VálaszTörlés
  3. Krinsz! Ezek mesések! De jó lenne megcsinálni, ha lenne rózsánk! ;-)) Úgy látom ezt a levendulával együtt még ültetnem kell.

    VálaszTörlés
  4. Rózsát tényleg kell ültetned, vagy a szomszéddal megbeszéled, hogy a hervadás előtt adja oda a szirmokat, de szigorúan csak a permetmentes jó. Én akkor szoktam leszedni a szirmokat, amikor már teljesen kinyíltak és egy-két napot virágoztak, mert utána úgyis lehullanak vagy kezd megszáradni. Levendula szárítmányból is készíthető. Én még nem láttam, de lehet, hogy van "Herbária" minőségű rózsaszirom, mert akkor abból is lehetne. Persze a friss növény mindenhez jobb.

    VálaszTörlés