2013. április 21., vasárnap

Zamatos turbolya leves erdei és kerti zöldekkel és nem zöldekkel kétféleképpen





Nem tudom pontosan felidézni, hogy  Erdőkóstolónál vagy Pszichowellness konyhájában  olvastam először a  zamatos turbolyáról. Már tavaly is nagyon ki akartam próbálni, de mint sokaknak, nekem is problémám volt a beazonosítással. A legviccesebb, hogy most ott szedtem, ahol tavaly szagolgattam. Hiába stimmelt a leírás a növényre (petrezselyemhez hasonló) a lelőhely (akácos aljnövényzet (is)), de tavaly nem sikerült felismernem az ánizsillatot, hiába morzsolgattam a leveleket. Az idén végre megtört a jég és sikerült minden kétséget kizáróan beazonosítanom, így a kucsmagombánál már sikerült kipróbálnom, szóval Isteni. Itt már áradoztam róla:)

A mai levesben a zamatos turbolya a lényeg, a többi hozzávalót inkább csak „ha már itt vagyok, szedek” alapon gyűjtöttem  az erdőben és inkább a sűrítésnél, mint az íznél van jelentősége. Most annyira rákaptam  megpróbálok a kertbe betelepíteni, de nem akarom a véletlenre bízni a téli készletemet, fagyasztani is fogok belőle. Szárítható fagyasztható, de a forrás szerint erre csak a friss hajtások alkalmasak, később keserű lesz az íze.

Hozzávalók 2 adaghoz:
1 csokor zamatos turbolya
1 csokor spenót
1 csokor tyúkhúr
1 csokor csalán
2 db burgonya (20 dkg)
olívaolaj
½ dl tejszín (opcionális)
1 ek. tejföl (opcionális)
bors

Elkészítése:
A zöldeket megmossuk, felaprítotjuk és kevés olajon vagy vajon megpároljuk. A kenyér sütéshez eleve több krumplit főztem azt használtam fel levével együtt a leveshez, de ha nincs éppen főtt burgonya akkor a burgonyát megtisztítjuk, megmossuk, feldaraboljuk és kicsit több vízben, mint ami ellepi megfőzzük. Hozzáadjuk a párolt zöldeket és összerottyantjuk. Botmixerrel pépesítjük, ha szükséges sózzuk, borsozzuk. Hozzáadjuk a tejszínt és a tejfölt.

2. nap (Mivel éppen nem volt kéznél főtt krumpli és nagyon éhes voltam, így gyorsítottam a folyamatot:)

1 jó nagy sárgarépa
2 nagyobb burgonya
1 csokor zamatos turbolya
2-3 szál medvehagyma
olívaolaj
bors

A medvehagymát, turbolyát megmostam felaprítottam. A répát és burgonyát megtisztítottam, megmostam és külün-külön ledaráltam (reszelni is lehet). A burgonyát kicsit több forró vízben feltettem főni.A répát kevés olajon roppanósra pároltam és hozzákevertem a turbolyát és a medvehagymát. Végül a burgonyával összeöntöttem, összerottyantottam és már ettük is.
Szóval, levesben is nagyon finom a családom szkeptikus tagjainak is ízlett:)

Közben találtam sok receptet:
Itt pont nem akácosban van, de a környéken terítve van vele. Ha letépünk egy növénykét vagy megmorzsoljuk a levelét érezhető az ánizsos illat. A wiki szerint édeskés ízű nyílván így van, mert édespetrezselyemnek is nevezik, de szerintem meg ánizs az íze is:)



A kertbe ültetett példány.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése