2013. június 19., szerda

Citromfűszörp





Ő a másik rejtegetett játékos:), de már a mentánál megírtam a titkot.  A titkot már tudjuk, de azt nem, hogy mi az oka , hogy egyes receptek úgy terjedtek el a neten,  köztük a citromfű is, hogy az alapanyagot egy vagy több napig áztatjuk szörpkészítés előtt. Ha hidegen akarnánk eltenni, úgy érteném a módszer lényegét, de ha főzzük, semmi értelmét nem látom, bár , amíg nem elmélkedtem az okon én is így csináltam, ha már így kell:)
Sokat gondolkodtam rajta, főleg mióta „sokat” befőzök, és mióta jobban otthon vagyok a hatóanyag kivonásban is, de nem jutottam előrébb. Azt értem, hogy pl. az azonnali fogyasztásra készített bodzaszörpöt áztatjuk, hogy az ízanyagok előjöjjenek belőle, de pl. ha ugyanezt főzzük, miért van  szükség több napos áztatásra?  Még azt is érteném, ha leforráznánk és úgy hagynánk állni, majd utána főznénk, vagy az áztatott lét üvegekbe töltenénk és forró gőzben dunsztolnánk. Bár az is lehet, hogy összemixelték a módszereket. Ha valaki tudja örömmel veszem, ha megírja.
 Ugyanez van a menta- és citromfűszörp recepteknél, áztatjuk főzzük. Szóval citromfűszörp. Miért, mert finom:), illetve fogalmam sincs, mert még soha nem ittam. Most is csak kísérleti jelleggel készítettem, amit szerintem nagy valószínűséggel el fogok ajándékozni, mint általában a többi szörpöt . Ahogy írtam a mentánál  a citromfűre is vonatkozik, egy forrázatból  is jó szörp lesz, csak nem öljük meg a mézet és nem tárolunk vizet:).

Kísérleti mennyiség
10 dkg friss citromfűlevél
1,25 l víz
50 dkg cukor
½ bio citrom
1 tk.citromsav (ízlés szerint, szerintem ennyi kellett)

A citromfüvet megmostam, a leveleket lecsipkedtem a szárról. A citromot megmostam és felszeleteltem.
A vizet és a cukrot felforraltam és összeforraltam, majd a levelekre öntöttem, lefedtem és egy napig állni hagytam, ha már így kellJ. Komolyra fordítva, nem akartam főzni és forrázva is előjön a hatóanyag és az íz. Az üvegeket alaposan elmostam, majd forró víz és ecet 1:1 arányú keverékével kiöblítettem és lecsöpögtettem, a tetőket szintén.
Másnap az egészet felforraltam, egy sűrű szűrőn átszűrtem egy másik edénybe és újraforraltam. Mivel mindenféle úszkáló részecskéket véltem felfedezni a szörpben, ami várhatóan majd a szörp alján lerakódik emiatt  steril gézlapokat tettem a tölcsérbe és merőkanál segítségével, amit előzőleg szintén a fentiek szerint elmostam, üvegekbe töltöttem.  Az üvegeket lezártam, majd fejtetőre fordítottam. Dunsztba tettem, majd ott hagytam kihűlni.
A citromfű gyógyászati alkalmazására most nem térek ki, bár kétségtelen, hogy a nyugtató hatása szörp formájában  is jelentkezik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése