2012. július 17., kedd

Levendula gyógybor


A növényi drogokból a hatóanyag kivonása többféle módon történhet, a préselésen, forrázzáson túl alkoholos kivánással, ahol az alkohol lehet pálinka, tisztaszesz vagy bor. Bizonyos esetekben nem alkalmazható bármelyik kivonási mód mivel a gyógynövények többféle hatóanyagot  tartalmaznak, emiatt forrázás vagy alkoholos kivonással mérgező anyagok is kioldódhatnak, vagy épp hő hatására (főzés) bomlanak el. A gyógyborok készítése esetén borban, alacsony alkoholtartalommal történik a hatóanyag kivonása, így csak azok a növények jöhetnek szóba, amik nem tartalmaznak alkoholban oldodó mérgező vegyületet.  A gyógybor készítéséről, történetéről itt olvashattok bővebben.
A  gyógybor  készítésnek a legegyszerűbb módját választottam, amikor  a növényi drogot beáztatjuk a borba és két hétig érleljük. Minél több forrást elolvastam a gyógybor készítéssel kapcsolatban, annál világosabbá vált, hogy a korábbi időkben a gyógybor készítéshez minimum két puttyonyos tokajit használtak, amit önmagában is gyógybornak tekintettek. A gyógyborok „divatja” idején még más technilógiával készült, mint manapság így egyes források vitatják a mai tokajik gyógyhatását. Ettől függetlenül tételezzük fel, hogy a jelenlegi tokaji aszú is alkalmas gyógybor készítésre, de ha mégsem gyógybor, az elkészült bort mindenképpen azzá teszi az általa kivont hatóanyag.
A levendula gyógybor hatása hasonló a levendula tea hatásához, nyugtató, kiegyenlítő hatása okán segít az alvásproblémákban. Mivel én jól alszom, és rosszul vagyok az alkoholtól, magamon nem tudom tesztelni a hatását.

Az alkoholtartalma miatt napközbeni fogyasztása ellenjavallt, így  a tesztelőmnek 1/2 dl elfogyasztását javasoltam lefekvés előtt. Máj-, vesebetegség esetén nem javasolt a fogyasztása, továbbá bizonyos gyógyszerekkel együtt sem.

Minden gyógynövény használata előtt  fontos orvos/orvos-természetgyógyász vagy fitoterapeutával konzultálni.

Készült
Egy üveget megtöltöttem levedulával, ráöntöttem a bort, lazártam és 1 hétig érleltem, majd leszűrtem

A gyógyborokról itt írtam.


7 megjegyzés:

  1. Jó dolgokat készítesz, Gratulálok!

    VálaszTörlés
  2. Pedig milyen finomak is azok a gyógyborok! Kár hogy Te nem tudsz tesztelni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gondolkodtam, hogy lefekszem, megiszom egy adagot, hogy tisztában legyek az ízével, aztán forogjon a világ, de ezt csak végső esetben vállalom:)Mivel ez az állapot úgy következik be, hogy gyakorlatilag le sem nyeltem, nagyon jó teszt arra, hogy a száj nyálkahártyáján keresztül mennyire pillanatok alatt képes felszívódni egy anyag.

      Törlés
  3. Én is szivesen tesztelném:)) Biztos,hogy nagyon finom! Ügyes vagy!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megbeszélhetjük a tesztelést, úgy tudom, nem leküzdhetetlen a távolság (pár km) közöttünk:)

      Törlés
  4. Aranyos vagy,élek a lehetőséggel,majd megbeszéljük:))

    VálaszTörlés